[Interview] Iron Jordan over visual ID zitzak Terapy

  • Design
  • 4 nov 2014 @ 09:02
  • Link
  • Dorien Vrieling
    Dorien Vrieling

    Contentmanager MarketingTribune (Design)
    freelance journalist
  • Visual idInterview

Met een nieuwe huisstijl wil het Nederlandse merk Terapy laten zien dat zijn zitzakken méér zijn dan dat. Eigenlijk moet je er in zitten om het te beleven, zegt oprichter Iron Jordan, maar omdat hij niet heel Nederland kan laten proefzitten hoopt hij het gevoel met de nieuwe visual id uit te dragen.

Hoe kwam je er eigenlijk bij om een bedrijf in zitzakken te beginnen?
Op een gegeven moment dacht ik: als ik 65 ben, wil ik van mezelf kunnen zeggen dat ik iets nieuws heb geprobeerd. Ik had leuk werk bij een multinational, maar raakte telkens uitgekeken op de banen binnen het bedrijf. Het viel me op dat er maar één soort zitzak op de markt was en dat de verschillende merken zich onderscheidden op prijs. Er miste iets dat wezenlijk anders was, en méér dan een zitzak van zeilachtig materiaal. Daar zag ik een gat in de markt.

Wat maakt Terapy dan meer dan een zitzak?
De naam Terapy heb ik niet voor niets gekozen. Deze zitzak is bedoeld als plek om te ontspannen, om op te kunnen laden. Hij vormt zich naar je lichaam dankzij de rekbaar katoenen hoes, en is daardoor comfortabeler, maar ook gezonder voor je lichaam dan andere zitzakken. We hebben bij het ontwerp overlegd met fysiotherapeuten, om een ergonomisch model te krijgen dat de druk in de rug verlicht. Sommige van onze klanten zijn mensen met evenwichtsproblemen of chronische pijn, die echt baat bij Terapy hebben.

Waarom wilden jullie de visual id van Terapy veranderen?
We wilden twee problemen oplossen. Ten eerste zat er een groot verschil tussen de beleving van gebruikers en de presentatie van ons merk. Onze oude website was stijlvol, maar emotieloos. Met de nieuwe visual id willen we het gevoel verbeelden dat je krijgt als je in Teapy zit. Ten tweede was het merk nog niet áf. Ik vergeleek het met een merk als Rituals, dat helemaal klopt: de verpakking, het verhaal, alles. We zijn op zoek gegaan naar de doelgroep, de merkwaarden, de essentie van het merk.

En wat is die essentie?
In de maatschappij van vandaag is de druk erg hoog. Via sociale media en digitale schermen zijn we continu in contact met elkaar, alleen verwatert het contact met onszelf. Terapy gelooft dat om goed te kunnen functioneren je goed moet zijn opgeladen. Daarom bouwen we met onze zitzakken grote oplaadapparaten voor mensen.

Hoe ziet je doelgroep eruit?
Onze doelgroep is generatie Y: zelfstandige, onafhankelijke mensen die vaak last hebben van keuzestress. Zij willen tijd besteden aan hun werk, maar ook aan hun partner, vrienden, sport. In onze merkbijbel hebben we onze doelgroep onderverdeeld in drie soorten kopers: functionalists, trendists en terapists. De functionalists zijn bedrijven als Marqt en Wetransfer, die voor hun ontspanningsruimtes Terapy´s inkopen of, zoals KPN Consulting dit jaar deed, Terapy’s aan hun medewerkers geven. Dit jaar zijn er ook weer bedrijven die Terapy kiezen als kerstgeschenk, en we verwachten nog meer aanvragen. Trendists zijn hippe mensen, die mede door het uiterlijk van de zitzak worden aangetrokken. En dan heb je nog de terapists, mensen die aan yoga doen en een zitplek willen die hen een gezond gevoel geeft.

Hoe breng je met de nieuwe visual id het karakter van Terapy over?
Met de nieuwe quirky huisstijl ligt de focus op de gebruiker. Alle modellen op de foto’s zijn zelf Terapy-eigenaren, die we via onze Facebookpagina hebben gevraagd mee te doen. Vervolgens is de fotografie versierd met illustraties, die het gevoel oproepen dat je zelf in Terapy wil zitten. Het liefst zou ik natuurlijk willen dat iedereen onze producten in het echt probeert, want pas dan weet je dat het écht lekker zit. Daarom hebben we de afgelopen jaren op tientallen festivals zitzakken neergelegd. Kont-op-mond-reclame, noemen we dat.

Wie zijn er verantwoordelijk voor het design?
Jonathan Coleman en Alan Watt van het bureau Everyone Associates uit Londen. We hebben ook gesprekken gevoerd met anderen, maar gevoelsmatig ontbrak daar steeds iets. Het voorstel van de Engelsen was internationaler georiënteerd. En zij lieten zien dat ze de vaardigheden hadden om een visuele vertaling te maken van onze merkbijbel. Ik heb jarenlang in Londen gewoond, en het voelde daarom ook goed om met hun aan de slag te gaan.

Wat hoop je met de nieuwe identiteit van Terapy te bereiken?
Dat nog meer mensen de stap wagen Terapy aan te schaffen zonder er ooit in te hebben gezeten. En uiteraard om op die wijze meer mensen te helpen te ontspannen tussen de dagelijkse verplichtingen door. De reacties zijn nu al geweldig. Als er mensen bellen voor een nieuwe hoes, vragen we altijd of ze tevreden zijn. Dan is het net alsof je op een play-knop drukt: er komen zulke enthousiaste verhalen. Dat is de batterij die mij oplaadt, daar doe ik het voor.


 

Dorien Vrieling
  • Dorien Vrieling

  • Werkt bij: freelance journalist
  • Functie: Contentmanager MarketingTribune (Design)
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Laatste Nieuws


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken